Danske iværksættere vil bryde med seksuelle normer

Danskerne køber sexlegetøj som aldrig før – og produkterne udvikler sig hurtigere end de nogensinde har gjort. Men samfundet er stadig præget af stereotype normer – og det vil ny sexshop komme til livs i en ny bevægelse for mindre skam i hverdagen. Ambitionen er at udbrede konceptet til hele Norden.

Det er sundt at have sex – og det er slet ikke noget at skamme sig over.

Om så du gør det med dig selv eller med andre, udgør sex en vigtig del i vores mentale og fysiske helbred. 

Alligevel er det ofte forbundet med en vis skam at tale om sex og særligt det at købe sexlegetøj. Der er dog meget store forskelle mellem især generationerne, siger 28-årige Joakim Sigvardt, direktør i webshoppen Shameless.dk, der sælger sexlegetøj online.

”Jeg er så heldig at have en omgangskreds, hvor der bliver talt åbent om at eksperimentere og udvide sin horisont indenfor seksuel nydelse. Vi griner selvfølgelig også af de snakke, men det er et vigtigt element i arbejdet for at nedbryde skammen. Åben og nysgerrig dialog gør det mere acceptabelt, og øger også nysgerrigheden for dem, der er mere tilbageholdende.”

Han mener, at samfundet er præget af dominerende normer for hvad der er normal eller unormal seksuel nydelse.

”De normer vil jeg gerne være med til at rykke, så man kan være den, man har lyst til, og ikke skal føle skam over at købe og eksperimentere med anderledes eller nyt sexlegetøj. Derfor er vores mål – som navnet antyder – at sætte gang i et oprør, der skal ændre definitionen på, hvad det vil sige at være skamløs. Vi drømmer om en verden, hvor vi slet ikke bruger ordet ’mærkeligt’ om nogens seksualitet og præferencer.”

Stort potentiale – i hele Norden

Ambitionen er at udbrede Shameless.dk til de øvrige nordiske lande - og potentialet er stort, vurderer Joakim Sigvardt.

”Der er alt for få aktører i den her branche, som er i voldsom vækst. Vi mener simpelthen at det er blevet tid til at ryste posen. Liveshopping er næste skridt for os, fordi det er så oplagt med produkter, som folk kan være for blufærdige til at gå i en fysisk butik og købe. Når vi er live kan vi nemt vise alt det spændende, der findes og have tæt dialog med de nysgerrige danskere.”

Og her kunne en del nok få sig lidt af en aha-oplevelse, for den teknologiske udvikling har øget udvalget af sexlegetøj betragteligt og givet nye muligheder for at eksperimentere med apps, nye stimuleringsformer og sågar AI (kunstig intelligens). En anden og endnu vigtigere tendens er produkter, der ikke er henvendt til et specifikt køn som i øjeblikket bliver udviklet i alle former og farver.